Cateraars moeten hun bedrijfsmodel innoveren

Het is 2021 en het is duidelijk. Cateraars moeten hun bedrijfsmodel innoveren. Het bedrijfsmodel moet om. Maar wat is echte verandering? Wat is innovatie? En hoe voer je dit door?

Cateraars moeten hun bedrijfsmodel innoveren - Danny van Stiphout - Van Stiphout Gastvrijheid

Zestien jaar geleden voerde ik in opdracht van Veneca een onderzoek uit. De contractcatering brancheorganisatie zag dat hun leden moeite hadden met hun onderscheidend vermogen. Hoe konden zij de meerwaarde van hun diensten aan hun klanten laten zien? Om hier antwoorden op te vinden sprak ik met alle leden, deed onderzoek naar bedrijfsmodelinnovatie (BMI) en schreef een uitgebreid rapport.

Blijf je concurrentie voor door te innoveren

Als we doorspoelen naar 2021 dan is er veel veranderd. Er zijn andere bedrijven actief op de Nederlandse markt, concepten van cateraars zijn verder ontwikkeld en zeker het afgelopen jaar is onze wereld natuurlijk helemaal op z’n kop gezet. Het is hierdoor duidelijk. Cateraars moeten hun bedrijfsmodel innoveren. Dit is het moment. Gebruik daarom BMI om echt te veranderen. Een unieke waarde te bepalen. Je concurrentie voor te blijven.

Brancheblindheid: het bedrijfsmodel is verouderd

BMI komt voort uit een totale heroverweging van de branche, waarbij er niet wordt gezocht naar betere concurrerende methoden, maar naar andere. Dit kan hiermee omdat het de mogelijkheid biedt tot een bewustwording die bij concurrenten niet bestaat als eerst en vooral wordt gekeken welk vak een contractcateraar beoefent. De definitie “het op basis van een duurovereenkomst verzorgen van de restauratieve diensten bij bedrijven, overheid of instellingen” leidt bijvoorbeeld tot mentale modellen, of brancheblindheid.

Omdat het onmogelijk is om elke klant alles aan te bieden, moeten contractcatering bedrijven keuzes maken welke klantensegmenten wel of niet aangesproken moeten worden. Omdat deze klanten bij het bedrijf passen, passen ze minder goed bij de concurrenten. Dat er een beweging is naar een focus op de consument, wil niet per sé zeggen dat dit de juiste klant is voor èlk bedrijf.

Cateraars, laat je inspireren

Ik geef toe; het is even doorbijten. Mijn onderzoeksrapport. Het is ook even geleden dat ik het schreef. Toch weet ik zeker dat als je echt geïnteresseerd bent in innovatie en foodservice, dat dit rapport jou zal inspireren. Je kunt het daarom hier lezen:

Laat je me weten wat jouw ervaringen met dit onderwerp zijn?

Fijne dag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *