Heel Goed in Falen

Als horecaondernemer heb ik mijn portie wel gehad. De uitdagingen voor de branche hoef ik niet uit te leggen. Die zijn wel bekend. Ik las van de week nog in een commentaar op LinkedIn dat vooral ‘niet-onderscheidende’ concepten klappen zullen krijgen. Toch?

Het is mij inmiddels duidelijk: in Nederland hebben 17 miljoen Bondscoaches als bijbaantje kroegbaas. Wat weten we het allemaal goed te vertellen vanaf de zijlijn. Het was voor mij eerlijk gezegd nogal een schok. Je bouwt aan een mooi bedrijf en naast de leuke mensen zijn er ook mensen zijn die niet gewoon blij voor je kunnen zijn. Maar inmiddels snap ik het: deze mensen zijn gewoon niet blij. Ze zijn afgunstig. Wat zij zelf ervaren botvieren ze op jou. Op je bedrijf, je manier van leven.

Want jij bent degene die zijn nek heeft uitgestoken. Jij hebt het aangedurfd. Anderen niet. En hoe meer je onderneemt, hoe groter de kans wordt dat er dingen misgaan. Dus je faalt. Elke dag. Dat is pittig, maar iedereen in competitie; elke ondernemer en elke sporter weet dat falen onderdeel is van het spel. Michael Jordan heeft meer dan 300 wedstrijden verloren en bij het nemen van de winnende worp, 26 keer gemist.

Als je dat weet, dan word je langzaamaan goed in falen. Voor mij geldt dat ik er elke dag beter in word. En ik wil er ècht goed in worden.

Herken je je in dit verhaal, en wil je eens met me in gesprek over jouw zakelijke uitdagingen in gastvrijheid? Neem contact met me op via dannyvanstiphout@me.com of reageer in de commments.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *